Stålfälgar

Stålfälgar kallas även för plåtfälgar. Det är den vanligaste typen av fälg och den monteras oftast som standard på bilar.
Det finns flera olika saker som avgör om en viss fälg passar på din bil: bultcirkel, navhål, bredd, diameter och offset (ET-mått).


 

 Stålfälgar, aluminiumfälgar ... ja, vilket man än väljer så är det viktigt att hålla fälgarna i bra skick genom att tvätta dem regelbundet.



Bultcirkeln och navhål

Avståndet mellan mitten av ett bulthål och mitten av centrumhålet multiplicerat med två är bultcirkeln. Fälgens navhål, eller centrumhål, är hålet i mitten av fälgen som ska passa på det utstickande navet på bilen. Det är viktigt att detta centrerar korrekt för att undvika vibrationer i bilen.
Fälgbredden mäts ofta i tum och mäts tvärs över fälgen från insidan av kanterna där däcket ligger an mot stålfälgen.


ET-mått är fälgens offset

Fälgdiametern är fälgens diameter, denna mäts också oftast i tum. Fälgens offset, även kallat ET-mått eller inpressningsdjup, är ett mått på hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens centrumlinje. Vilket ET-mått du ska ha beror delvis på hur breda fälgarna är och givetvis också till vilken bil fälgarna ska vara. Inpressningsdjupet står vanligtvis stämplat på stålfälgen.

 


KONTAKTINFO


 

Alvén & Ingvarsson Special AB

Oxelgatan 20, Box 47

332 21 Smålandsstenar

Telefon: 0371-30148

 

www.alven-ingvarsson.se

 

Kontakta oss »

 

 

 


VISSTE DU ATT...


 

... nya fälgar alltid ska efterdras efter cirka 10-20 mils körning.